Historia sztuki
- Wszystkie kategorie
- ***** ***
- ALBUMY
- ANTYKWARYCZNE DO 1945 ROKU
- BIOGRAFIE, LISTY i WSPOMNIENIA
- EZOTERYKA I PARANAUKOWE
- GRAFIKA I MALARSTWO
- GRY FABULARNE, RPG
- HISTORIA I ARCHEOLOGIA
- HUMOR, MAKSYMY I AFORYZMY
- JUDAICA
- KINO I TEATR, RADIO I TELEWIZJA
- KOMIKSY
- LITERATURA DZIECIĘCA
- LITERATURA FAKTU
- LITERATURA FANTASTYCZNA
- LITERATURA KRYMINALNA I SENSACYJNA
- LITERATURA MŁODZIEŻOWA
- LITERATURA PIĘKNA
- MAPY
- MARKETING, ZARZĄDZANIE I BIZNES
- MUZYKA
- NAUKA JĘZYKÓW
- NAUKI HUMANISTYCZNE
- NAUKI ŚCISŁE
- OBCOJĘZYCZNE
- POCZTÓWKI, WIDOKÓWKI I ZDJĘCIA
- PODRÓŻE
- POLITYKA
- PORADNIKI
- POWIEŚĆ HISTORYCZNA
- ROMANSE I POWIEŚCI OBYCZAJOWE
- SŁOWNIKI, ENCYKLOPEDIE, LEKSYKONY
- SPORT I SZTUKI WALKI
- SZTUKA
- TECHNIKA
- VARSAVIANA
- WIERZENIA I RELIGIE
- ZABYTKI TECHNIKI

Bogato ilustrowany przewodnik po sztuce. Od dawnych i współczesnych mistrzów po kluczowe ruchy i style - odkryj, jak powstawały arcydzieła i gdzie można je oglądać. Niniejszy przewodnik jest doskonałym "towarzyszem" podczas zwiedzania muzeów i galerii.

"Bachantka na panterze" - to prawdziwa perełka; pierwsza w dziejach literatury powieść historyczna o rzeźbiarzu Theodorze Erdmannie Kalide, nazywanym „śląskim Michałem Aniołem”. Urodził się w roku 1801, w Chorzowie na Górnym Śląsku. Jego talent bardzo szybko zauważono i wysłano go, jako osiemnastolatka, na stypendium do Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie. Tam powstawały jego wielkie dzieła, takie jak "Śpiący lew", "Chłopiec z łabędziem" i "Dziewczynka z lirą", ale przede wszystkim "Bachantka na panterze" - jedna z najwspanialszych, najbardziej śmiałych, kontrowersyjnych rzeźb w historii sztuki.

12 rozdziałów poświęconych m.in. środkowoeuropejskiemu kubizmowi, konstruktywizmowi i teorii unizmu, zaangażowaniu i reakcji artystów na wybuch I wojny światowej, nowoczesnej fascynacji miastem czy awangardowej typografii. W przewodniku znalazły się też świetnej jakości reprodukcje obrazów prawie stu awangardowych twórców, mapy i kalndarium.

Nowa seria, poświęcona wielkim mistrzom i kierunkom w malarstwie od średniowiecza do końca XX wieku, przedstawia kluczowe momenty w historii sztuki zachodnioeuropejskiej. Z treścią każdego tomu, zawierającego syntetycznie przedstawione informacje i ponad 300 barwnych ilustracji, można zapoznać się na trzy sposoby: przyjmując za punkt wyjścia życie i twórczość artysty, kontekst historyczny i artystyczny lub analizę poszczególnych dzieł. Korzystanie z książki ułatwiają kolorowe paski na marginesie każdej strony.

Od czasów średniowiecza gromadzono i przechowywano na Zamku warszawskim rozmaite drogocenne sprzęty, kosztowności i dzieła sztuki. Rejestr ten pokazuje jak bogaty i różnorodny był skarbiec książąt mazowieckich, gdzie znajdowało się zapewne niejedno wybitne dzieło mazowieckiej sztuki złotniczej...

Przewodnik po estetyce XX w. autorstwa prof. Marii Gołaszewskiej (1926-2015).

Happeniści wypowiedzieli walkę artystycznym i społecznym ograniczeniom. Dla artystów domagali się swobody działań twórczych, wolności wyboru środków wyrazu i sposobów ich wykorzystania. Podjęli się wyzwolić jednostkę z krępujących ją schematów współżycia, które zubożają kontakty międzyludzkie i okaleczają osobowość.

Książka ta nie jest pomyślana jako encyklopedia współczesnego realizmu. Pragnę zaprezentować w niej czytelnikowi problematykę samego zjawiska na przykładzie twórczości tych artystów, którzy moim zdaniem, zasługują na uwagę dziś.

"Od siódmego roku życia wzrasta młody spartita z dala od domu rodzicielskiego, wśród rówieśników, pod komendą starszych, od dwudziestu do trzydziestu lat liczących towarzyszy. W tym okresie wychowania nacisk kładzie się przede wszystkim na gimnastykę, na chóralne odśpiewywanie marszów i pieśni bojowych. Surowość metody wychowawczej przejawia się choćby w znanym corocznym biczowaniu chłopców w świątyni Artemis..."

Czym jest sztuka? Najbardziej rozpowszechniony jest pogląd, że sztuka to piękno widziane przez artystę. Ten pogląd wsparty jest drugim, także szeroko rozpowszechnionym, że piękne jest to, co kto lubi, co się komu podoba. Oba te poglądy wyrastają z podstaw sięgających starożytnej, idealistycznej estetyki greckiej. Jej wyrazicielem był Platon, który utworzył świat idei bytujących niezależnie od nas. W tym świecie sztuka znalazła swoje miejsce jako wyrazicielka idei. Zadaniem artysty było ideę piękna przywołać i okazać...

Długą drogę przeszła sztuka w ciągu stu lat, które nas dzielą od pierwszych przejawów orientacji i szkoły impresjonistycznej. Burzliwa była atmosfera wokół nowej epoki i burzliwe dalsze dzieje inicjatywy artystycznej, która do dziś nie straciła energii swej dociekliwości i sprawdzaniu mocy i granic stosowalności malarstwa jako instrumentu poznania, wyrażania i oddziaływania.

Barwny przewodnik po malarstwie impresjonistycznym i czynnikach, które wpłynęły na ostateczny kształt tego kierunku.

Publikowane w książce teksty dotyczą szeroko rozumianej roli narzędzia w procesie tworzenia, percepcji sztuki i refleksji nad sztuką.

Temat Sądu Ostatecznego należy do wielkich tematów ikonografii chrześcijańskiej. Bogactwo tego tematu w średniowieczu, które wynika z dołączonych do niego innych wątków ikonograficznych, stawia przed badaczem poważne wyzwanie. Autor wielowątkowe przedstawienia Sądu Ostatecznego starał się wyjaśnić w oparciu o bogaty materiał źródłowy, nie ograniczając się tylko do Biblii, ale sięgając do tekstów apokryficznych oraz średniowiecznych autorów, tekstów kazań, egzemplów, misteriów, a nawet do Boskiej komedii Dantego.

Pierwszy raz w języku polskim ukazuje się krytyka artystyczna Zoli w obszernym wyborze i w odrębnym tomie. Wielu czytelników powieści tego pisarza zapewne nie wie nawet, że Zola przez trzydzieści lat uprawiał krytykę malarstwa, a tym bardziej, że należał do krytyków wybitnych i że jego artykuły z tego zakresu stanowią pasjonującą lekturę.

Sztuka bizantyńska, podobnie jak sztuka średniowiecza na zachodzie Europy wywodzi się ze sztuki późnego Cesarstwa Rzymskiego, zakorzenionej w nadbrzeżnych krajach śródziemnomorskich i na innych obszarach objętych panowaniem Rzymu. Przejmuje z niej formuły, zmieniając ich znaczenie i tchnąć w nie nowe życie....

Sztuka egejska czyli sztuka kreteńsko-mykeńska. Opowieść tyle zajmująca, co pełna zagadek, domysłów, hipotez. Autor stara się odtworzyć sztukę starożytnej Grecji oraz - szerzej - jej kulturę. Książkę wydano na początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, niemal natychmiast po udostępnieniu świeżo odkrytych rewelacji archeologicznych na wyspie Santoryn. Została tu poruszona kwestia sztuki w pełnym kontekście, który tworzy nie tylko forma ale też ludzie, warunki naturalne, stosunki polityczne czy poziom życia.

Katalog wystawy, która miała miejsce w miesiącach wrzesień-listopad 1986 roku w Zamku Królewskim w Warszawie oraz grudzień 1986-marzec 1987 roku w Muzeum Narodowym w Szczecinie. Na fotografiach zaprezentowano niektóre z eksponatów: obrazy, talary, medale i ordery, pierścienie i bransolety.

Książka omawiająca sztukę XVIII wieku w opracowaniu braci Goncourtów. Omówieni zostali artyści: Watteau, Chardin, Boucher, La Tour, Greuze, Fragonard, Prudhon.

Wawel – słynne krakowskie wzgórze, położone w zakolu Wisły, wraz ze swymi budowlami i zgromadzonymi w nich skarbami kultury bywa traktowany jako jedno wielkie muzeum. Wawelskie zbiory dzieł sztuki i historycznych pamiątek związane są dziś z dominującymi na Wzgórzu obiektami: XIV-wieczną katedrą, otoczoną wieńcem kaplic gotyckich, renesansowych i barokowych oraz renesansowym zamkiem z wielkim dziedzińcem, olśniewającym trzema kondygnacjami kolumnowych krużganków.