LITERATURA PIĘKNA
- Wszystkie kategorie
- ***** ***
- ALBUMY
- ANTYKWARYCZNE DO 1945 ROKU
- BIOGRAFIE, LISTY i WSPOMNIENIA
- EZOTERYKA I PARANAUKOWE
- GRAFIKA I MALARSTWO
- GRY FABULARNE, RPG
- HISTORIA I ARCHEOLOGIA
- HUMOR, MAKSYMY I AFORYZMY
- JUDAICA
- KINO I TEATR, RADIO I TELEWIZJA
- KOMIKSY
- LITERATURA DZIECIĘCA
- LITERATURA FAKTU
- LITERATURA FANTASTYCZNA
- LITERATURA KRYMINALNA I SENSACYJNA
- LITERATURA MŁODZIEŻOWA
- LITERATURA PIĘKNA
- MAPY
- MARKETING, ZARZĄDZANIE I BIZNES
- MUZYKA
- NAUKA JĘZYKÓW
- NAUKI HUMANISTYCZNE
- NAUKI ŚCISŁE
- OBCOJĘZYCZNE
- POCZTÓWKI, WIDOKÓWKI I ZDJĘCIA
- PODRÓŻE
- POLITYKA
- PORADNIKI
- POWIEŚĆ HISTORYCZNA
- ROMANSE I POWIEŚCI OBYCZAJOWE
- SŁOWNIKI, ENCYKLOPEDIE, LEKSYKONY
- SPORT I SZTUKI WALKI
- SZTUKA
- TECHNIKA
- VARSAVIANA
- WIERZENIA I RELIGIE
- ZABYTKI TECHNIKI
Doktor Przybram to pełna inteligentnego humoru i społecznej satyry, po części autobiograficzna opowieść o losach nieporadnego życiowo wynalazcy. Ukazuje ona problemy rodzące się na styku dwóch systemów wartości - świata nauki i świata wielkich interesów. Humor i kpinę osiąga tu autor za pomocą dowcipu dialogowego, nagromadzenia kalamburów i paradoksów słownych.
Bohater powieści, w pewnym sensie alter ego pisarza, trafia nieoczekiwanie w egzotyczne dlań środowisko londyńskich lumpów, prostytutek, drobnych oszustów i równie groźnych, co groteskowych, kryminalistów. Jego wędrówki po Londynie to prawdziwa szkoła życia, w której kompromitują się dotychczasowe zasady i autorytety, triumfuje zaś prosta filozofia zwykłej ludzkiej solidarności w biedzie i korzystania z dostępnych nawet maluczkim uroków życia.
Dom dzienny, dom nocny jest najambitniejszym projektem prozatorskim Olgi Tokarczuk. Ta pełna melancholijnego smutku (a miejscami i okrucieństwa) książka oferuje nam w finale wspaniały, optymistyczny koncept. Otwiera nas na poznanie życia, doświadczanie naszego istnienia w jego wielowymiarowej postaci. Nie udzielając nam porad ani nie serwując nam odpowiedzi na tzw. najistotniejsze pytania, zachęca do otwarcia się na tę niełatwą próbę, jaką jest nasza własna, niepowtarzalna egzystencja. (Jarosław Klejnocki, "Gazeta Wyborcza")
Howards End to stary dom na angielskiej prowincji z początku XX w., który symbolizuje odchodzącą epokę, a zarazem stanowi tło dla konfrontacji dwóch postaw: dorobkiewiczowskiej, reprezentowanej przez rodzinę Wilcoxów, i duchowo-intelektualnej rodzeństwa Schlegelów.
Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy uznany został za pierwszą nowożytną powieść europejską. Jest to bez wątpienia najwybitniejsze dzieło tego autora, na trwałe zadomowione w kulturze światowej. Jego bohater, ubogi szlachcic Alozo Quijano z Manczy, bez reszty pochłonięty lekturą romansów rycerskich, popada w obłęd przybiera imię Don Kichota i w groteskowym przebraniu, na wynędzniałym koniu Rosynancie wyrusza w świat, by wzorem dawnych rycerzy bronić słabych i bezbronnych oraz naprawiać zło. Na swojego giermka wybiera wieśniaka Sanczo Pansę, zaś damą serca czyni wiejską dziewczynę Dulcyneę z Toboso.
Zawiera między innymi: Juwenalia, fragmenty m.in. "Wampir we flakonie", "Tak zwana ludzkość w obłędzie" oraz Autoparodie.
Prowokująca i promieniująca nadzieją wizja świata, w którym kłębi się od niespodzianek i dramatycznych zwrotów akcji. W prostocie, z jaką duchy poruszają się w świecie żywych, pobrzmiewają echa starożytnej Grecji i ballad europejskiego średniowiecza.
Długo nie zapomnicie tej poruszającej historii o kobiecej przyjaźni, lojalności, miłości i poszukiwaniu celu w życiu. Shelby kończy szkołę i dostaje od ciotki kultowy samochód: jaskrawożółtego mustanga. Zamierza jechać aż do Kalifornii, by odnaleźć tam swą matkę. Dołącza do niej Gina, dawna przyjaciółka, pragnąca spotkać byłego chłopaka i naprawić związek. Po drodze zabierają autostopowiczkę Candy. Przed czym ucieka ta nieznośna i tajemnicza dziewczyna? W co takiego wciągnie swe nowe koleżanki, że Shelby i Gina nigdy już nie będą takie jak wcześniej?
To ironiczna, a zarazem gorzka opowieść o Polaku, który w kwietniu 2011 roku odbywa podróż do Pragi, Wiednia i Włoch. W czasie samotnej wyprawy zmaga się z własnymi kompleksami, fobiami, przesądami – politycznymi, narodowościowymi, religijnymi. Poza tym, na przekór wszystkiemu, liczy, że odzyska ukochaną kobietę, która została w kraju.
"O matko jedyna moja...! Jedne zwłoki, dostarczone mi z zaskoczenia, to było najzupełniej dosyć, drugie stanowiły przesadny nadmiar. Chryste Panie, na co ja się tu nadziałam...?!" (fragment powieści)
Michał, trzydziestosześcioletni literat wyrusza na nieco niekonwencjonalne wakacje. Późną jesienią wyjeżdża nad lodowate polskie morze, by na zaproszenie mało znanego sobie mężczyzny zamieszkać w zagubionym w lasach domku. Gospodarz otacza się aurą tajemnicy. Zaciekawiony pisarz rozpoczyna amatorskie śledztwo. Wpada na trop zaginięcia przed laty lokalnej piękności. Wszystkie ślady prowadzą do starego rządowego ośrodka wypoczynkowego, który rozkwitał w czasach Peereleu. Bohater nie spodziewa się, że leśniczówka kryje równie mroczną tajemnicę, a jego śledztwo i zarazem próba pisania kryminału rozpęta groźne namiętności.
Zawarte w tym tomie opowiadania pochodzą z dwóch dziesięcioleci, z lat siedemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XIX stulecia. Te dwa okresy twórczości pisarza mają ukazać zmiany i rozwój jego twórczości. Ogniwem łączącym wszystkie opowiadania tu zaprezentowane jest fascynacja Jamesa Europą widoczna w prawie wszystkich jego utworach.
Przez całe lata rodziny Darków i Penhallowów związane były ze sobą małżeńskimi więzami. Czasem zrobiliby dla siebie wszystko, czasem walczyli ze sobą na śmierć i życie. Lecz prawdziwa burza nadchodzi, gdy umiera ciotka Becky, głowa klanu. W testamencie zapisała komuś z rodziny swój drogocenny dzban, ale nazwisko szczęśliwca, który wejdzie w jego posiadanie, zostanie ogłoszone dopiero za rok...
Tej nocy ktoś chce wypuścić na ulice upiory o twarzach zwykłych Polaków, zgasić kilka literackich gwiazd - od Olgi Tokarczuk po Jarosława Marka Rymkiewicza - i rozpętać piekło. Czy przeszkodzą mu w tym duch w wersji 2.0, transkrólowa miasta stołecznego, chora na uczciwość policjantka oraz egzorcyzmy à la Guantanamo? Nocna walka dziadów z Halloween i literacka jazda bez hamulców. Romantyzm odzyskuje zęby i zaczyna gryźć!
Sześciu alianckich komandosów wyrusza z misją, od której zależy życie tysięcy żołnierzy. Muszą wysadzić w powietrze ukryte w niedostępnych górach gigantyczne działa - naloty bombowców i ostrzał z okrętów nie przynoszą efektów – strzegące strategicznego przesmyku na Morzu Egejskim.
Dziedzictwo Philipa Rotha to jego najbardziej osobista książka: intymna, przejmująca swoją szczerością, choć nie pozbawiona humoru opowieść o ostatnich miesiącach życia ojca pisarza. To także retrospektywny obraz powikłanych stosunków między dwiema silnymi osobowościami: ojcem - imigrantem żydowskim ze wschodniej Europy, a synem - zbuntowanym pisarzem amerykańskim...
Dziedzictwo Philipa Rotha to jego najbardziej osobista książka: intymna, przejmująca swoją szczerością, choć nie pozbawiona humoru opowieść o ostatnich miesiącach życia ojca pisarza. To także retrospektywny obraz powikłanych stosunków między dwiema silnymi osobowościami: ojcem - imigrantem żydowskim ze wschodniej Europy, a synem - zbuntowanym pisarzem amerykańskim.
"Dzieje Pendennisa" (1850), których drugie polskie wydanie udostępniamy czytelnikom po przeszło dwudziestu latach, to jedna z wielkich panoramicznych powieści Thackeraya, dająca szeroki przekrój społeczeństwa angielskiego pierwszej połowy XIX stulecia, jak zawsze u tego autora barwny, satyryczny i demaskatorski. "Dzieje Pendennisa" są zarazem najbardziej autobiograficzną z powieści Thackeraya, ukazując obok licznych perypetii życiowych i sercowych bohatera jego zetknięcie się ze środowiskami, w których obracał się sam autor. I tak wraz z młodym Pendennisem poznajemy życie uniwersytetu, redakcji oraz londyńskich salonów i klubów.
Dzieła wybrane Stendhala, poprzedzone w tomie I wstępem Macieja Żurawskiego. Wybór obejmuje następujące dzieła: „O miłości”, „Pamiętnik egotysty”, „Życie Henryka Brulard”, „Czerwone i czarne”, „Kroniki włoskie”, „Lucjan Leuwen”, „Pustelnia parmeńska”, „Lamiel”.
Rzeczywistość stalinowskiej Polski, obrazy z odbudowywanej Warszawy i sceny z życia środowisk artystycznych tamtych lat - nie było w literaturze polskiej dokumentu, który tak barwnie i bezkompromisowo opisywałby tamte lata. Ciekawym komentarzem do "surowego" tekstu Tyrmanda jest szkic biograficzny pióra Henryka Dasko przybliżający postać i legendę autora Złego - świetnego pisarza i niezwykłego człowieka.
"Od dłuższego czasu zadaję sobie pytanie: Dokąd zmierzasz, Polsko? Ta książka zrodziła się z mojej niezgody na to, co się dzieje wokół mnie, i przekonania, że nie można milczeć."
Nowolipki, warszawska ulica biedy, to „mała ojczyzna” sześciu przyjaciółek. Pochodzą one z ubogich rodzin, w których tradycja, Kościół oraz przykładne życie są wartościami nadrzędnymi. Opowieść o ich powikłanych losach rozpoczyna się przed wybuchem I wojny światowej, a kończy w 1918 roku, u progu niepodległości Polski. Każda z dziewcząt marzy o wielkiej, romantycznej miłości, która odmieni ich życie. Poszukują jej w eleganckim świecie warszawskiego Śródmieścia. Nie spotykają tam jednak wymarzonych książąt z bajki, tylko oszustów i cynicznych uwodzicieli. Czy dziewczęta z Nowolipek, wyrywając się ze swego środowiska i sprzeniewierzając się jego tradycyjnym wartościom, unikną czyhających na nie pułapek i zagrożeń? Czy cena, jaką przyjdzie im zapłacić za realizację ich młodzieńczych marzeń, nie będzie zbyt wysoka?
"Dziki Kąt" to przedziwna proza złamana poezją. Postaci bohaterów łączą w sobie cechy plebejuszowskie z inteligenckimi. Refleksyjność, erudycja i poetyckie przywidzenia (często po czaju) narratora-Świętego nie gryzą się jednak zupełnie z folklorystycznym charakterem opowieści. Trudny, stawiający opór język stanowi estetyczny eksperyment doskonale odzwierciedlający ową dwoistość postaci zawieszonych miedzy światami. Powieść Śliwińskiego to historia mentalnego miejsca, tytułowego Dzikiego Kąta, gdzie wszystko jest jakby spomiędzy, nienależące do nikogo, przekraczające granicę stylów, estetyk, gatunków. W takim świecie niejasnych transgresji żyje dziś każdy - inteligent z Los Menelos. A w tle kawał najnowszej historii Polski z wiernie oddanej, ludowej perspektywy.