Słowacki
"Genezis z Ducha" to utwór utrzymany w poetyce tekstu mistycznego. Podtytuł Modlitwa każe traktować go jako zapis indywidualnej, intymnej rozmowy z Bogiem, w której poeta zapragnął opowiedzieć dzieje swego ducha i nadać im charakter spirytualnej historii całego świata. Poeta starał się połączyć swoje wizje z naukową dokładnością, poszukując w przyrodzie gatunków odpowiednich dla przekazania boskiego objawienia oraz zmagając się z opornym tworzywem języka.
W "Lilii Wenedzie", tak jak i w "Balladynie", Słowacki sięgnął do pradziejów Polski, których nauka historii nie mogła jeszcze ująć w system w pełni naukowy. Sięgnął jednak dalej w przeszłość niż w "Balladynie", mianowicie do okresu narodzin państwowości polskiej i w poetyckim obrazie tych czasów dał swoiste rozwiązanie zagadnienia powstania szlachty polskiej i jej roli w dziejach dawnego państwa polskiego.
Listy do matki (1836-1848) oraz listy do Teofila i Hersylji Januszewskich (1848-1849). Oprawione w płótno ze złotymi zdobieniami.
Antologia polskiej pieśni miłosnej zawierająca m.in. hymny do miłości Jana Kochanowskiego czy Kazimierza Tetmajera, a także inne poezje miłosne takich autorów jak: Mikołaj Sęp Szarzyński, Zbigniew Morsztyn, Andrzej Morsztyn, Franciszek Dyonizy Kniaźnin, Julina Ursyn Niemcewicz, Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki i inni.
Szanfary, Hugo, Mnich, Jan Bielecki, Arab, Żmija, Lambro oraz Godzina myśli - mało znane dzieła polskiego wieszcza.
Książka omawia w zmiennym świetle ich kolejnych interpretacji siedem wielkich utworów literatury polskiej: Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, Pana Jowialskiego Aleksandra Fredry, Balladynę Juliusza Słowackiego, Lalkę Bolesława Prusa, Wesele Stanisława Wyspiańskiego, Pałubę Karola Irzykowskiego i Kosmos Witolda Gombrowicza. Na tych przykładach ukazuje różnorodność sposobów oglądu dzieła literackiego oraz zakreśla historię recepcji utworów, które dziś śmiało możemy zaliczyć do klasyki polskiego piśmiennictwa.
Największy skandal towarzyski w Krakowie przełomu wieków: ogólnie znane i szanowane nazwiska na teatralnym afiszu. Znana pisarka, ekscentryczni poeci, a nawet panny na wydaniu są bohaterami dramatu. A pośród nich historyczne, mitologiczne i fantastyczne postaci, które na jedną noc zstępują z płócien, ksiąg i zbiorowej wyobraźni, by wypełnić roztańczoną chałupę. Weselne Polaków rozmowy, wpisane w rytm tańca w jednym zdaniu, w dwóch słowach, między ironią a tragizmem. Przenikliwa weryfikacja romantycznych mitów: solidarności narodowej, gotowości do czynu, poświęcenia Sprawie. Bez złudzeń.