Dramat
- Wszystkie kategorie
- ***** ***
- ALBUMY
- ANTYKWARYCZNE DO 1945 ROKU
- BIOGRAFIE, LISTY i WSPOMNIENIA
- EZOTERYKA I PARANAUKOWE
- GRAFIKA I MALARSTWO
- GRY FABULARNE, RPG
- HISTORIA I ARCHEOLOGIA
- HUMOR, MAKSYMY I AFORYZMY
- JUDAICA
- KINO I TEATR, RADIO I TELEWIZJA
- KOMIKSY
- LITERATURA DZIECIĘCA
- LITERATURA FAKTU
- LITERATURA FANTASTYCZNA
- LITERATURA KRYMINALNA I SENSACYJNA
- LITERATURA MŁODZIEŻOWA
- LITERATURA PIĘKNA
- MAPY
- MARKETING, ZARZĄDZANIE I BIZNES
- MUZYKA
- NAUKA JĘZYKÓW
- NAUKI HUMANISTYCZNE
- NAUKI ŚCISŁE
- OBCOJĘZYCZNE
- POCZTÓWKI, WIDOKÓWKI I ZDJĘCIA
- PODRÓŻE
- POLITYKA
- PORADNIKI
- POWIEŚĆ HISTORYCZNA
- ROMANSE I POWIEŚCI OBYCZAJOWE
- SŁOWNIKI, ENCYKLOPEDIE, LEKSYKONY
- SPORT I SZTUKI WALKI
- SZTUKA
- TECHNIKA
- VARSAVIANA
- WIERZENIA I RELIGIE
- ZABYTKI TECHNIKI
"Tułacze" to jedyny utwór sceniczny w dorobku Jamesa Joyce'a. Jego bohaterowie pragną i poszukują miłości, zrozumienia i przyjaźni. Popadają jednak w banał życiowych sytuacji. Utwór pozostaje jednym z najbardziej osobistych dzieł pisarza.
Zawiera między innymi: Juwenalia, fragmenty m.in. "Wampir we flakonie", "Tak zwana ludzkość w obłędzie" oraz Autoparodie.
Hiszpanie - tragedia w pięciu aktach, Maskarada - dramat w czterech aktach wierszem. Wstęp i opracowanie Wiktor Jakubowski.
Tragedia osnuwa wokół spisku na życie Juliusza Cezara, jego morderstwa, a następnie wojny triumwirów z zabójcami.
Tekst tego dramatu został zaczerpnięty z "Biuletynu Kroniki Codziennej" i "Tageschronik" pisanych w łódzkim getcie od stycznia 1941 do lipca 1944 roku. Jest to kompozycja wybranych zdań i akapitów z pominięciem rozwlekłości i niezręczności stylistycznych, zbędnych dziś przymiotników, wyjaśnień i komentarzy, ale bez dopisywania czegokolwiek z wyjątkiem epilogu.
Dramaty Eugène Ionesco, który będąc autorem awangardy Teatru Absurdu lat pięćdziesiątych protestował przeciw wszelkim schematom i kompromisom tego czasu, zaliczane są do kanonu dramaturgii współczesnej. Są to sztuki o buncie przeciw stereotypom myślenia i zachowań, które demaskują natrętność banału i zagrożenia, jakie niesie powszechny kompromis.
Powieść jest przede wszystkim błyskotliwą satyrą na mieszczaństwo i religijne konwenanse, z dominującym wątkiem rzekomego spisku masonerii, polegającego na porwaniu i więzieniu papieża w tytułowych podziemiach stolicy apostolskiej.
Makbet jest jednym z najodważniejszych rycerzy szkockiego króla Dunkana, jego zaufanym doradcą i przyjacielem. Jego kariera sięga szczytu - ma majątek, cieszy się poważaniem wśród rycerstwa, miłością wiernej żony, jest bohaterem. Wydaje się, że nic nie zburzy jego szczęścia. Tymczasem jedno spotkanie z tajemniczymi czarownicami oraz ich przepowiednie zmienią życie tego człowieka. Z jego powodu Szkocja pogrąży się w bratobójczej wojnie...
Przełożył i wstępem opatrzył Jan Kott. Ilustrowała Irena Kuczborska.
Jeden z najwybitniejszych utworów polskiego romantyzmu. Bohater Nie-boskiej komedii, hrabia Henryk, ponosi klęskę w życiu osobistym, gdyż uwiedziony pokusami fałszywej poezji , staje się przyczyną nieszczęść, które spadają na jego żonę i syna. W walce starego i nowego świata hrabia staje na czele obozu arystokracji przeciw zbuntowanym masom. Głęboko przeżywa jednak tragiczny konflikt historii. Jak prawdziwy bohater romantyczny - cierpi, buntuje się, szuka sensu życia.
Profesor Higgins zakłada się ze swoim przyjacielem Pickeringiem, że w ciągu 6 miesięcy wprowadzi na salony biedną kwiaciarkę Elizę. Profesor uczy dziewczynę zasad gramatycznej i pięknej mowy oraz towarzyskiej ogłady, po czym wprowadza ją do ambasady na przyjęcie i wygrywa zakład. Po powrocie do domu nie dziękuje jej jednak, natomiast mówi że pozbył się w końcu olbrzymiego ciężaru. Dziewczyna ucieka z domu i przenosi się do pani Higgins.
Tom I - Wiersze, Tom II - Poematy, Tom III - Dramaty, Tom IV - Proza, Tom V - Listy. Wybrał i objaśnił: Juliusz W. Gomulicki.
ROMEO I JULIA – Klasyczne dzieło jednego z najważniejszych światowych dramatopisarzy, w którym autor przedstawił historię nieszczęśliwej miłości pary głównych bohaterów. Jedno z największych osiągnięć Szekspira. Przekład Maciej Słomczyński
Ryszard III - kronika, napisana przez Williama Shakespeare'a, będąca częścią pierwszej tetralogii. Opisuje losy króla Ryszarda III. To właśnie z tego utworu pochodzi słynny zwrot Konia! Konia! Królestwo za konia! (ang. A horse! A horse! My kingdom for a horse! ).
Mistrzowskie studium rozpadu małżeństwa i wnikliwy psychologiczny portret kobiety, mężczyzny i ich miłości. Marianne i Johan od dziesięciu lat są szczęśliwym małżeństwem. Żyją w zgodzie, prowadzą spokojne, mieszczańskie życie, wychowując dwójkę dzieci. Jednak z czasem w ich idealnym związku coś zaczyna się psuć. W relacjach pojawia się coraz więcej napięć, narasta wyobcowanie i niezrozumienie. Po latach zastajemy ich w zupełnie innej sytuacji. Każde inaczej poradziło sobie z kryzysem, a ze zgliszcz ich związku zaczyna się wyłaniać dwoje nowych ludzi.
Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca jest pisaną wierszem komedią w pięciu aktach Aleksandra Fredry należącą do kanonu polskiej literatury dramatycznej. Tematem utworu jest miłość. Dwie piękne dziewczyny, Aniela i Klara, składają sobie przysięgę, że nigdy nie wyjdą za mąż i będą skazywały mężczyzn na cierpienia swoją obojętnością. Zakochani w nich Gustaw i Albin przeżywają katusze. Gustaw knuje skomplikowaną intrygę, aby zdobyć serce ukochanej. Z komedii wyłania się Fredrowska wizja miłości, ukazana jako niewidzialna potęga oddziaływająca na człowieka i pobudzająca go do najtrudniejszych czynów. Siła miłości jest według Fredry najgłębszym źródłem ludzkiego szczęścia. Komedia Aleksandra Fredry od prawie dwóch wieków cieszy się niesłabnącym powodzeniem wśród wielbicieli teatru, należy do żelaznego repertuaru polskiej sceny, była przedmiotem ekranizacji telewizyjnych i filmowych.
Molier wierzył w skuteczność nauczania ze sceny. Komedie jego odznaczają się niezwykłą różnorodnością i najwyższymi walorami artystycznymi. Uprawiał tzw. wielką komedię, widowiska farsowe, komedię heroiczną i komediobalet. Połączył w nich tradycję rodzimej farsy ludowej z elementami włoskiej commedia dell'arte i klasycznej sztuki komicznej. Prezentując galerię wiecznych typów ludzkich, dawał zarazem satyryczny obraz francuskiej obyczajowości XVII w. - ośmieszał salonową przesadę, niezrozumienie życia rodzinnego, hipokryzję i zakłamanie dewotów wielkopańską pozę arystokratów, okrutną pogardę światowców wobec uczciwych i prostolinijnych, manię gromadzenia bezużytecznych bogactw. Moliere przepoił swą twórczość głębokim humanizmem - mimo goryczy i pesymizmu wierzył w rozum ludzki i zdolność przezwyciężania zła oraz opowiadał się za wolnym i godziwym wyborem własnej drogi.
"Romeo i Julia" Williama Szekspira to najbardziej znana historia miłosna świata. Opowiada o tragicznej miłości dwojga młodych ludzi pochodzących z dwóch zwaśnionych rodów Werony, którzy poznają się na balu w domu rodziców Julii i zakochują w sobie.
Tragedie Corneille'a i Racina: Cyd; Horacjusze; Cynna, czyli Łaskawość Augusta; Andromaka; Brytannik; Berenika; Ifigenia; Fedra
Trojanki Eurypidesa odnosiły się do rzezi dokonanej przez Ateńczyków na mieszkańcach wyspy Melos - kiedy to wymordowano wszystkich mężczyzn, a kobiety sprzedano do niewoli. W 1965 r. Jean Paul Sartre zdecydował się dokonać adaptacji, której zasady wyjaśnia w interesującym wywiadzie udzielonym Bernardowi Pingaud, zamieszczonym w charakterze posłowia do niniejszego wydania.
Sztuka rozgrywa się wśród mieszczan z Windsoru w ciągu zaledwie kilku dni. Najważniejszy wątek dotyczy Sir Johna Falstaffa, rubasznego szlachcica, który postanawia uwieść równocześnie dwie zamężne mieszczki – panią Page i panią Ford. Nie wie jednak, że obie są najlepszymi przyjaciółkami i szybko dowiadują się o jego planie.
Każdy scenariusz, wraz z zapisem teatralnej realizacji, poprzedzony obszernym wstępem, opatrzony rozbudowanym aparatem krytycznym, który uwzględnia kolejne warianty tekstu, oraz odkrywa jego źródła i inspiracje, jest bogato zilustrowany zdjęciami autorstwa Wojciecha Plewińskiego, Marka Holzmana, Edwarda Hartwiga, Zygmunta Rytki i Krzysztofa Gierałtowskiego, a także szkicami reżysera.
Wesele zostało zainspirowane prawdziwym wydarzeniem: ślubem poety Lucjana Rydla z chłopką Jadwigą Mikołajczykówną. Wyspiański deprecjonuje i obala mity narodowe, krytycznym okiem patrzy na możliwość sojuszu poszczególnych warstw społecznych, wyjaskrawia antagonizmy klasowe, narodowościowe i religijne.